MUD

MUD (Multi-User Dungeon) är en genre av multiplayer virtuella världar som vanligtvis är textbaserade. Dessa världar kombinerar element från rollspel, hack and slash, spelare mot spelare, interaktiv fiktion och online chatt. Spelare kan läsa eller se beskrivningar av rum, föremål, andra spelare, icke-spelarkaraktärer och handlingar som utförs i den virtuella världen. Spelare interagerar vanligtvis med varandra och världen genom att skriva in kommandon som liknar naturligt språk.

Traditionellt implementerar MUDs ett rollspelsspel i en fantasivärld befolkad av fiktiva raser och monster, där spelare väljer klasser för att få specifika färdigheter eller krafter. Målet med denna typ av spel är att döda monster, utforska en fantasivärld, slutföra uppdrag, gå på äventyr, skapa en historia genom rollspel och utveckla skapade karaktärer.

Fantasyinställningar för MUDs är vanligt förekommande, medan många andra har science fiction-inställningar eller är baserade på populära böcker, filmer, animeringar, perioder av historia, världar befolkade av antropomorfa djur och så vidare. Inte alla MUDs är spel; vissa är utformade för utbildningsändamål, medan andra är rent chattmiljöer, och den flexibla naturen hos många MUD-servrar leder till deras ibland användning inom områden som sträcker sig från datavetenskap till geoinformatik till medicinsk informatik till analytisk kemi.

MUDs har lockat intresset från akademiska forskare från många områden, inklusive kommunikation, sociologi, juridik och ekonomi. Vid en tidpunkt fanns det intresse från USA:s militär att använda dem för telekonferenser.

De flesta MUDs drivs som hobbyer och är gratis att spela; vissa kan acceptera donationer eller tillåta spelare att köpa virtuella föremål, medan andra tar ut en månadsabonnemangsavgift. MUDs kan nås via standard telnet-klienter eller specialiserade MUD-klienter, som är utformade för att förbättra användarupplevelsen.

Många spel finns listade på olika webbportaler, som The Mud Connector.

Historien om moderna massivt multiplayer onlinespel (MMORPGs) som EverQuest och Ultima Online och relaterade virtuella världsgenrer som de sociala virtuella världarna exempelvis Second Life kan spåras direkt tillbaka till MUD-genren. Faktum är att innan uppfinningen av termen MMORPG kallades spel av denna typ helt enkelt grafiska MUDs. Ett antal inflytelserika MMORPG-designers började som MUD-utvecklare.