Dota 2 är en MOBA-spel (Multiplayer Online Battle Arena) som släpptes av Valve år 2013. Spelet är en uppföljare till Defense of the Ancients (DotA), en community-skapad mod till Blizzard Entertainments Warcraft III: Reign of Chaos. Dota 2 spelas av två lag bestående av fem spelare vardera, som var för sig ska försvara sin egen bas samtidigt som man försöker förstöra motståndarlagets bas. Varje spelare kontrollerar en hjälte, en kraftfull karaktär med unika förmågor och spelsätt. Under spelets gång samlar spelarna erfarenhetspoäng och föremål för att besegra motståndarlagets hjältar i spelar mot spelar-kamper. Det lag som förstör den andra lagets ”Ancient”, en stor byggnad i deras bas, vinner matchen.
Utvecklingen av Dota 2 påbörjades år 2009 när IceFrog, huvuddesignern av Defense of the Ancients, anställdes av Valve för att designa en moderniserad version av spelet i Source-spelmotorn. Dota 2 släpptes för Windows, OS X och Linux via digital distributionsplattformen Steam i juli 2013, efter två år av en öppen beta-fas endast tillgänglig för Windows. Spelet är helt gratis att spela och ingen hjälte eller annan spelmekanik behöver köpas eller låsas upp. För att underhålla spelet stödjer Valve det som en tjänst, genom att sälja lootlådor och en prenumerationstjänst kallad Dota Plus, som erbjuder virtuella varor som inte påverkar själva spelet, såsom hjältekosmetik och ljudersättningspaket. Spelet portades till Source 2-motorn år 2015, vilket gjorde det till det första spelet att använda den.
Dota 2 har en stor e-sportscen, där lag från hela världen spelar i olika professionella ligor och turneringar. Valve hanterar ett evenemangsformat som kallas Dota Pro Circuit, en serie turneringar som ger kvalifikationspoäng för att erhålla direktinbjudningar till The International, spelets främsta turnering som hålls årligen. The International har en crowdfundad prispengarssystem som har sett summor på över 40 miljoner amerikanska dollar, vilket gör Dota 2 till den mest lukrativa e-sporten. Mediabevakning av de flesta turneringar görs av ett urval av personal på plats, som ger kommentarer och analys av de pågående matcherna, liknande traditionella sportevenemang. Förutom att spelas live för publik i arenor och stadioner, streamas sändningarna också över internet och ibland även på TV, med höga tittarsiffror i miljonklassen.
The International
The International (TI) är en årlig världsmästerskapsturnering för Dota 2, ett fem-mot-fem e-sportvideospel som produceras av spelets utvecklare Valve. Turneringen är den sista händelsen i Dota Pro Circuit (DPC) och består av 20 lag: 12 baserat på slutresultaten från DPC; sex från regionala ligor i Nordamerika, Sydamerika, Sydostasien, Kina, Östeuropa och Västeuropa; och två från sista chansens kval. The International hölls första gången på Gamescom 2011 för att marknadsföra spelets release. Det hölls sedan årligen i Seattle, där Valve har sitt huvudkontor, tills det började vara värd internationellt igen från och med The International 2018.
Turneringens prispotten har finansierats genom en ”battle pass”-system inom spelet sedan 2013, där en fjärdedel av all inkomst direkt går till prispotten. Internationals har den största enskilda turneringsprispotten i vilken esport-evenemang som helst, med den största prispotten som har nått US $40 miljoner. Den senaste mästaren är Tundra Esports, som vann The International 2022. OG är den enda upprepade vinnaren i turneringens historia och vann The International 2018 och 2019.
Det första International hölls på Gamescom 2011
Valve tillkännagav den första upplagan av The International den 1 augusti 2011. 16 lag bjöds in att tävla i turneringen, som också skulle fungera som den första offentliga visningen av Dota 2. Turneringen finansierades av Valve, inklusive US $1 miljon som förstapris, medan Nvidia tillhandahöll hårdvaran. Turneringen ägde rum på Gamescom i Köln från 17-21 augusti samma år. Turneringen började med en gruppspel där vinnarna av varje grupp gick vidare till vinnarbracket och de andra lagen till förlorarbracket. Resten av turneringen spelades som en dubbel-elimineringsturnering. Finalen i denna första turnering var mellan det ukrainska Natus Vincere och det kinesiska EHOME, med Natus Vincere som vann serien med 3-1. EHOME vann US $250 000, medan de övriga 14 lagen delade resterande US $350 000.
The International som ett återkommande årligt evenemang bekräftades i maj 2012. The International 2012 hölls på 2 500-sitsiga Benaroya Hall i Seattle från den 31 augusti till 2 september, med lag som sitter i glasbås på huvudscenen. Den totala prispotten stannade på US $1,6 miljoner, med US $1 miljon för det vinnande laget.
The Alliance
Man kan inte prata om Dota 2 i Sverige utan att prata om Alliance.
Alliance är en svensk esports-organisation som bildades i april 2013. De har lag inom flera olika spel, däribland Dota 2, Hearthstone och Fortnite. I december 2016 blev organisationen spelarägd, efter att ha brutit med moderorganisationen GoodGame Agency, som ägdes av Amazon genom dess dotterbolag Twitch. Alliances Dota 2-lag vann The International 2013, som då var den största prissumman någonsin i esport. Organisationen har även tidigare haft lag i League of Legends och StarCraft II.
Alliance bildades i april 2013 och tog över Dota 2-laget No Tidehunter, samt StarCraft II-spelaren Naniwa. Senare samma år, i december 2013, expanderade organisationen till League of Legends och gick med i European League of Legends Championship Series. I november 2014 gick Alliance in i Super Smash Bros. genom att skriva på Fox- och Peach-spelaren Armada.
Alliance lämnade StarCraft II i juli 2014, efter att deras sista spelare SortOf lämnade. I januari 2015 bytte League of Legends-laget namn till Elements på grund av reglerna för teamägarskap i League of Legends Championship Series, som förhindrar GoodGame Agency från att äga flera lag.
I december 2016 såldes Alliance och Evil Geniuses av Twitch och blev istället spelarägda organisationer. Enligt Jonathan Berg, medlem i Alliance, fick alla ursprungliga medlemmar samt Armada en procentandel av företaget.
Alliances Dota 2-lag vann The International 2013 bara några månader efter att ha tagits upp av organisationen. De slog tidigare vinnarna Natus Vincere i finalen med 3–2 och hade en perfekt 14–0-gruppspelsrekord. Laget förlorade bara tre matcher under hela turneringen (en mot Team DK och två mot Na’Vi).
I The International 2014 misslyckades försvarande mästarna att ta sig vidare från gruppspelet och slutade på en delad 11:e plats med ett 6–9-rekord. Efter turneringen splittrades deras stabila laguppställning, med avresor från Gustav ”s4” Magnusson, Henrik ”AdmiralBulldog” Ahnberg och Jerry ”EGM” Lundkvist.
Efter att ha vunnit WCA, den största tävlingen med prispengar som inte riktas av Valve, besegrade Alliance LGD med 3–2 i en bäst av 5. Därefter gick de till Starladder, trots att de nästan missade turneringen på grund av dåligt väder. Trots en svår start besegrade de regerande mästarna Evil Geniuses med 2–0 i finalen i en bäst av tre. Efter sina två vinster på lans beslutade laget att hoppa över kommande turneringar och istället fokusera på Shanghai Major. Efter The International 2016 splittrades laget.