Satisfactory

Hem » Datorer » Mjukvara » Spel » Satisfactory

Satisfactory är en fabrikssimuleringsspel som utvecklats av svenska Coffee Stain Studios. Spelet är en 3D-förstapersonsöppen värld som utforskar fabriksbyggande. Spelaren, en pionjär, släpps ner på en främmande planet med några få verktyg och måste skörda planetens naturresurser för att konstruera allt mer komplexa fabriker för att automatisera alla resursbehov. Det initiala målet är att bygga en rymdhiss och börja leverera alltmer omfattande och komplexa komponenter för spelarens arbetsgivare, FICSIT Inc. Dessa exportprodukter låser upp nya byggnader som gör nästa export möjlig.

Satisfactory gjordes tillgängligt för tidig tillgång den 19 mars 2019 på Epic Games Store och den 8 juni 2020 på Steam med flerspeleröverföring. Spelets fabriksbyggande har beskrivits som en förstapersons- och 3D-version av Factorio. Till skillnad från de flesta andra sandlådespel som Factorio, är Satisfactorys värld förgenererad; varje spelares karta är identisk. Spelet är inställt på en främmande planet vid namn ”Massage-2 (A-B) b” och spelområdet är begränsat till 30 km2.

Spelupplevelse
Spelaren tar rollen som en ingenjör som har skickats till planeten med order att ”kolonisera” den genom att bygga en fabrikskomplex för FICSIT. Spelaren har valet mellan fyra startplatser: Grassland, Rocky Desert, Dune Desert eller Northern Forest. Valet påverkar resurserna som spelaren har tillgång till i början av spelet och mängden platt land som är tillgängligt för enkel byggning. Spelaren kan dock flytta till vilken del av kartan som helst när som helst. Efter landning måste spelaren rädda landningspoden för delar med vilka man ska bygga HUB, huvudbasen från vilken det mesta av annan konstruktion kommer att utvecklas.

Under en kort handledning lär spelaren sig att bryta och bearbeta grundläggande malmer som järn och koppar. Med dessa material är det möjligt att konstruera en enkel fabrik och att börja utforska ”Tier”-systemet. Fram till maj 2021 finns det åtta sådana nivåer i spelet, var och en ger tillgång till alltmer komplexa och sofistikerade material och utrustning. Nivåerna 1 och 2 låses upp efter avslutad handledning; följande nivåer låses upp genom att leverera vissa delar till rymdhissen.

När spelaren låser upp ny utrustning blir det möjligt att automatisera mer komplicerade uppgifter. De ultimata målen med spelet är att bygga en helt automatiserad fabrik som kan tillverka alla föremål.